Art Conservatio Wij doen gewoon alles Ons werkterrein: Een archival digital copyis een image dat alle betekenisdragende details van het origineel bevat, een lange levensverwachting heeft en gemakkelijk omgezet kan worden naar een ander medium EREN ADVISEREN Bedrijfs-archiefservice Joustra - inventarisatie, bewerking herstructurering - selectie, opschoning vernietiging - advisering, detachering vervanging - organisatie-onderzoek, interim-management begeleiden van projecten - bemiddeling bij automatisering, externe opslag historisch onderzoek - werving selectie nieuwe medewerkers - bedrijfs- en ondernemingsarchieven - overheids-archieven - dynamische, semi-statische statische archieven - centrale afdelingsarchieven - beleids - uitvoeringsarchieven - personeelsarchieven - kaarten, foto's en tekeningen 19 IHi RESTAURATIE CONSERVERING VAN KUNSTVOORWERPEN KON. WILHELMINAHAVEN ZZ 19 3134 KG VLAARDINGEN J TELEFOON 010 234 02 91 06 529 758 79 06 539 468 40 TELEFAX 010 460 34 37 K.v.K. ROTTERDAM 190851 i i jMaaaOi aaijpr Jagerlaan 1a 3701 XG Zeist Tel.: 030 -693 32 41 GSM: 06 - 53 38 65 32 Bedrijfs-archiefservice Joustra werkt in geheel Nederland en opereert vanuit zowel Zeist als Groningen. Wij bieden opdrachtgevers een ruime keuze uit contractmogelijkheden en hanteren variabele tarieven. Discretie en flexibiliteit gaan bij ons hand in hand. De rol van Internet of de toepassing van scanningstechnie- ken zijn hier een voorbeeld van. Tenslotte waren er de ver tegenwoordigers van bijvoorbeeld archieven en onderzoeks instellingen. Hun bijdragen aan de conferentie betroffen onder andere de verslaglegging van de opzet en uitvoering van bepaalde specifieke digitaliseringsprojecten. Als voor beeld noem ik de presentatie van de AHC workshop 'Archives in Cyberspace: Electronic Records in East and West'<3>. Sessie Conversie van Historische bronnen De sessie die ikzelf organiseerde had als onderwerp de con versie van historische bronnen. Hieronder wordt zowel de digitalisering van het opslagmedium verstaan als de omzet ting van de bron-inhoud (de cijfers en letters) naar compu tercodes. De sessie bestond uit vijf papers. Deze behandelden zaken als toegepast historisch onderzoek en institutioneel beleid; ook waren er papers met informatica als uitgangs punt <4>. Kortom, alle drie de deelnemersgroepen (zie boven) waren vertegenwoordigd. Conversie van historische bronnen bestaat in eerste instantie uit medium conversie. 'Analoge' gegevensdragers als papier en microfilm worden door middel van een scanner omgezet in een digitale fotokopie: een image. Een argument om bronnen te digitaliseren is de realisatie van een snelle toe gang. Ook 'imaging' speelt een rol in de conserveringsstrate- gie: het kan een digitaal beeld zonder kwaliteitsverlies ver menigvuldigen. Micrografie Aan welke voorwaarden moet een image voldoen, wil het alle kenmerken van het origineel hebben? De discussie over de eisen die gesteld moeten worden aan een 'archival digital copy' zijn momenteel in volle gang. Zo'n copy is een image dat alle betekenisdragende details van het origineel bevat, een lange levensverwachting heeft en gemakkelijk omgezet kan worden naar een ander medium. Enkele discussies tijdens het AHC-congres dragen wellicht bij in de verdere consensus-vorming. Archieven passen de methode om bronnen op microfilm te zetten nog steeds veel toe. Echter, het scannen van microfilms en -fiches gaat in veel gevallen veel sneller dan het scannen van het originele document, zodat micrografie een aanzienlijke rol kan gaan spelen bij het efficiënt digitaliseren van historische bronnen. Daarnaast is de informatie-dichtheid van micrografie, (uitgedrukt in Tines per inch) in de praktijk veel hoger dan die van images (uitgedrukt in 'dots per inch'). Kwaliteit Uiteraard moet bij het verfilmingsproces de internationale kwaliteitsnormen gevolgd worden. Tijdens de sessie werd betoogd dat de manier waarop binnen de micrografie een 'Qiiality Index' wordt gegenereerd, ook toepasbaar moet zijn op images. De Quality Index zegt iets over de mate waarin details van een bron zichtbaar zijn op de film. Hoe hoger het oplossend vermogen van de opname, hoe meer details zicht baar. De Quality Index methode blijkt echter maar ten dele toepasbaar op digitale images omdat het betrekken van grijswaarden en kleuren bij de opname een fundamenteel verschil tussen microfilm en images duidelijk maakt: micro films zijn doorgaans alleen 'zwart-wit', terwijl images kleuren kunnen bevatten. Er is verder onderzoek nodig om ook bij niet-zwart/wit materiaal de praktische implicaties voor de creatie van een 'archival copy' vast te stellen. I nhoudsconversie Naast medium-conversie ging de meeste aandacht van de sessie uit naar inhoudsconversie: het omzetten van de woorden en getallen op een bron naar computercodes. In veel gevallen betekent dit een afweging tussen overtypen of gebruik te maken van automatische tekenherkenning met behulp van zogenaamde OCR (optical character recognition)- software. OCR is alleen toepasbaar bij gedrukt materiaal. Maar historische bronnen bevatten vaak specifieke kenmerken die storend kunnen werken bij automatische conversie, zoals het doorschijnen van de achterzijde, scheve regels, afwijkende lettertypen, gebroken en/of elkaar rakende letters. Omdat OCR zelden foutloos verloopt moet je je afvragen of gebruik van OCR bij historisch mate riaal wel zinvol is. Dit as-pect - dus de keuze tussen OCR en/ of handmatige invoer - kwam ook in de sessie ter sprake. De grote diversiteit aan historisch bronnenmatieraal leidt er toe dat slechts bij uitzondering op voorhand vastgesteld kan worden of gebruik van OCR zinvol is. In verreweg de meeste gevallen is een onderzoek nodig om alle variaties in opmaak, gebruikt lettertype, etc., en de kwantiteit van elk kenmerk vast te stellen. Opmaak en verwerking Uiteraard was er ook aandacht voor het doel en de presen tatie van digitalisering van de broninhoud. Omdat het mo- 100/4 April 1997

Periodiekviewer Koninklijke Vereniging van Archivarissen

Archievenblad | 1997 | | pagina 10