Eindelijk
orde
in uw
papiermassa
proffit
RESTAURATIE ATELIER STERKEN
Nooit meer lang zoeken naar een
document!
Alleen dat bewaren wat echt nodig is!
Kortom: goede organisatie en beheer van
uw documentenstroom.
Proffile bv adviseert u welk
ordeningssysteem bij uw organisatie past,
ontwikkelt dat, voert het bij u in
en verricht nazorg.
SöêssSSöP
j:~:
waarop musea en archieven hun visuele documenten cata
logiseren kan nogal uiteenlopen, zeker wanneer bepaalde
kunsthistorische standaarden worden gehanteerd. Standaar
disering is dan ook noodzakelijk. Alleen dan is een geza
menlijke presentatie mogelijk. Tijdens de discussie werd het
belang van een gemeenschappelijke beeldbank door bijna
iedereen onderstreept. In hoeverre lokaal en regionaal over
eenstemming wordt bereikt ten aanzien van standaarden
blijft de vraag. Bereidheid tot samenwerken is een begin.
VLEK!
AllO
Het archief te gast in het Amsterdam Historisch Museum (1979-1980).
(foto: collectie gemeentearchief Amsterdam)
Makelaar in informatie
Hoewel in de beschikbaarstelling samenwerking is na te
streven, tekent zich hier toch een belangrijk onderscheid
tussen musea en archieven af. Het beschikbaar stellen van
historische informatie door een archief gebeurt het meest in
het oog springend door het openstellen van een studiezaal
waar bescheiden kunnen worden opgevraagd. Daarnaast
worden schriftelijk en telefonisch inlichtingen verstrekt.
Musea daarentegen zijn primair gericht op het direkt pre
senteren van objecten in een bepaald verband. Bij archieven
is deze presentatie een afgeleide van de eigenlijke functie.
De archivaris is vooral bemiddelaar tussen vrager van infor
matie en bron. In die functie levert de archivaris overigens
een bijdrage aan het werk van musea en wel door de ver
strekking van bruiklenen ten behoeve van tentoonstellin
gen.
T entoonstellingen
Tentoonstellingen zijn overigens een tweede terrein van be
schikbaarstelling waarop intensieve samenwerking tussen
musea en archieven mogelijk is. De archivaris kan hier ken
nis inbrengen op het gebied van de archieven. Hij kent het
kader waarbinnen archivalia tot stand zijn gekomen.
Daarnaast beschikken archieven over het algemeen over
belangrijke topografisch-historische verzamelingen. De
beheerders daarvan mogen als kenners van de lokale topo
grafie worden aangemerkt, die tentoonstellingsmakers in
houdelijk van dienst kunnen zijn. In samenwerkingsverban
den kunnen archieven kennis inbrengen en te exposeren
materiaal aanleveren. Bij het opzetten van tentoonstellingen
zal van de zijde van de musea de kennis van verbeel
ding van thema's en vormgeving moeten worden in
gebracht. Van de-ze museale expertise zal een archief
ook gebruik moeten maken bij het zelf inrichten van
tentoonstellingen.
Terughoudend beleid
Indien archieven zelf tentoonstellingen maken, dan is
terug-houdendheid daarbij gewenst. Duplicering van
hetgeen musea reeds presenteren moet voorkomen
worden. Bovendien zou inbreng in een stedelijk of
regionaal tentoonstellingsprogramma nagestreefd
moeten worden. De exposities die zo worden georga
niseerd, dienen twee doelen: het tonen van een
(klein) gedeelte van het bezit en het stimuleren van
het publiek een bezoek aan de studiezaal te brengen:
er is meer! Daarnaast mag van een tentoonstelling
een promotioneel effect worden verwacht. Het helpt
de relevantie, vooral naar de politiek toe, te tonen.
Overigens is het dan van belang dat een tentoonstelling in
een eigen expositieruimte gehouden kan worden, de pro
motie komt dan direkt aan de eigen instelling ten goede en
niet aan het onderdak biedende museum. Veel werk steken
in een tentoonstelling elders is voor een archief verloren
moeite als daarmee wordt beoogd om bezoekers te interes
seren voor de eigen instelling.
De eigen tentoonstellingsruimte kan door een archiefdienst
goed worden ingebracht in een samenwerkingsverband. Een
uitgebreide tentoonstelling bij gelegenheid van bepaalde
gebeurtenissen kan dan worden gehouden in één van de
musea, terwijl het archief een beperkte presentatie geeft
rond hetzelfde onderwerp, direkt geënt op de bronnen die
men in huis heeft. Deze kan het publiek uitnodigen nog
meer in te zien in de studiezaal en een bezoek te brengen
aan het museum.
Haagse nieuwkomers
Tenslotte een voorbeeld van goede samenwerking tussen
musea en archief, ontleend aan de praktijk in Den Haag.
Dit jaar is in die stad het project 'Haagse nieuwkomers'
gestart, dat volledig gerealiseerd zal worden in 1998, het
jaar waarin het 750-jarig bestaan van Den Haag wordt ge
vierd. Dit project is opgezet, zoals in de beschrijving wordt
gemeld, 'om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van
de verhoudingen tussen de uiteenlopende bevolkingsgroe
pen door een verantwoord en rijk geschakeerd beeld te ge
ven van de bijdrage die migranten in het heden en verleden
hebben geleverd aan de Haagse samenleving'. 'Haagse
nieuwkomers' valt uiteen in deelprojecten: vier tentoon
stellingen, een populair-wetenschappelijk boek, een docu
mentaire, een stamboomspel, stadswandelingen en muziek
uitvoeringen en de ontwikkeling van lesmateriaal voor het
onderwijs. Er is geen sprake van losse onderdelen die het
zelfde etiket hebben gekregen, integendeel, een totaalvisie
is uitgangspunt. Deelnemers zijn het Haags Historisch
Museum (migratie uit de voormalige koloniën), de Gevan
genpoort (migratie op grond van politieke en religieuze
motieven), het Volksbuurtmuseum (arbeidsmigratie sinds
1850), het Museon (migratie in nationaal kader), het Cen
trum voor de Geschiedenis van Migranten te Amsterdam
(onderzoek naar de geschiedenis van de Haagse nieuwko
mers) en het Haags Gemeentearchief (multimediaal stam
boomspel en projectpresentatie in het atrium van het stad
huis). Het initatief tot het Nieuwkomersproject is genomen
door het Haags Gemeentearchief. Het project heeft duide
lijk aansluiting gekregen in Den Haag: de politiek is ent
housiast, migrantenorganisaties zijn betrokken en het heeft
een goede pers.
Musea en archieven hebben elkaar nodig, vullen elkaar aan,
maar bestaan nog teveel naast elkaar en zijn niet altijd goed
op de hoogte van eikaars wijze van werken, dat bleek ook
tijdens deze studiedag. Helaas was de discussie rond het
thema samenwerking musea-archieven een voornamelijk
museaal onderonsje. De Nederlandse archiefwereld was
nauwelijks vertegenwoordigd, maar misschien ook niet
afdoende uitgenodigd.
Restauratie, conservering, preservering en reconditionering van
papier en perkament. Altijd vooraf een uitvoerig restauratieplan en
zeer gedetaileerde prijsopgave.
Aanvezelen en conserveren van papier, in- en herbinden van boeken
in oorspronkelijke en nieuwe technieken, reinigen en conserveren van
prenten en grafiek, verdoeken van grote (wand)kaarten, restaureren,
conserveren en bergen van charters zegels, etc.
De Cloese 7 - 9 7339 CM Ugchelen (Apeldoorn)
Telefoon: 055 - 5 42 31 47
Fax: 055 - 5 43 06 14
Mobiel 06 - 53 93 93 53
Calamiteitennummer: 06 - 59 28 48 55
E-mailadres: sterrest@pi.net
bezoekadres: Bouriciusstraat Sa. Arnhem
postadres: postbus 631, 6800 AP Arnhem
telefoon: (026)4421961
fax: (026) 445 86 18
e-mail: proffile@tip.nl 23